چگونه ایزوگام اسیدی را تشخیص دهیم؟

در بازار انواع مختلفی از ایزوگام ها در برندها و کیفیت های مختلف عرضه می شود. برای پیمانکار یا صاحب ساختمانی که قصد دارد سقف ساختمان یا قسمت های مختلف آن را عایق کاری کند، اولین سوالی که ممکن است پیش بیاید، آن است که چه نوع ایزوگامی را خریداری کند. ایزوگام اسیدی یکی از انواع بی کیفیت ایزوگام است که امروزه در بازار به عنوان ایزوگام پلیمری بر پایه قیر عرضه و با قیمت پایینی به فروش می رسد. خریداران ممکن است به دلیل ظاهر مناسب و قیمت پایین، این نوع ایزوگام را خریداری کنند و پس از نصب متوجه نامرغوب بودن آن شوند که باعث از دست رفتن هزینه های بسیاری از آن ها می شود. شرکت هایی که کار نصب ایزوگام در کرج را انجام می دهند ممکن است از این نوع ایزوگام استفاده کنند. از این رو ضروری است نوع شرکتی که برای این کار انتخاب می کنید معتبر بوده و برای کار خود ضمانت ارائه دهد.

انواع رایج ایزوگام بر اساس نوع قیر استفاده شده

ایزوگام ها را می توان بر اساس نوع قیری که در آن ها به کار رفته است به دو دسته ایزوگام های پلیمری و دمیده تقسیم کرد. به طوری که میزان قیر به کار رفته در ایزوگام روی کیفیت و ماندگاری آن تاثیری بسیاری می گزارد.

ایزوگام پلیمری: این نوع ایزوگام که به آن ایزوگام پالایشگاهی هم گفته می شود از قیر خالص ساخته می شود. این قیر از پالایش نفت خام استحصال می شود که باعث افزایش قابل توجه کیفیت و درجه نفوذ محصول می شود.

ایزوگام دمیده: برای تولید این ایزوگام از قیر دمیده استفاده می شود. قیر دمیده برخلاف قیر خالص در طی فرایندی از مازوت استحصال می شود. این نوع قیر نرم تر بوده و درجه نفوذ و کیفیت آن هم پایین است.

ایزوگام اسیدی چیست

ایزوگام اسیدی چیست

ایزوگام اسیدی چیست؟

یکی از انواع ایزوگام که در دسته بندی انواع رایج ایزوگام ها قرار نمی گیرد، ایزوگام اسیدی است. این محصول که چند سالی است وارد صنعت عایق کاری ساختمان شده است، به دلیل کیفیت پایین، عایق مناسبی برای ساختمان نبوده و باعث از دست رفتن هزینه های بسیار عایق کاری شده است. مهم ترین ویژگی این نوع ایزوگام، ارزان بودن آن است که خریداران ممکن است فریب قیمت پایین آن را بخورند و آن را خریداری کرده و روی سقف ساختمان نصب کنند.

برای ساخت ایزوگام اسیدی به جای قیر از ماده ای به نام لجن اسیدی یا اسلج استفاده می شود. این ماده از جمله ضایعاتی است که پس از بازیابی روغن موتور به دست می آید و ماده ای بد بو، خطرناک، سیاه و مشابه قیر است. در صورت ورود این ماده به به محیط زیست باعث آلوده شدن محیط زیست از قبیل آب یا هوا می شود و آسیب زیادی را بر محیط زیست و طبیعت بر جای می گزارد. این ماده قیر مانند از ترکیب پیچیده ای برخوردار است و از خاصیت اصلی قیر که همان نفوذناپذیری در برابر آب و رطوبت است، برخوردار نیست.

ویژگی های ایزوگام اسیدی چیست؟

  • همان طور که در بالا اشاره کردیم، مهم ترین ویژگی ایزوگام اسیدی، ارزان قیمت بودن آن است. از این رو به هنگام خرید چنانچه مشاهده کردید که ایزوگام عرضه شده، قیمت پایین تری نسبت به سایر محصولات دارد، احتمال بسیاری وجود دارد که از نوع اسیدی آن باشد.
  • ویژگی دیگر چنین ایزوگامی، سبک وزن بودن آن است. زیرا در مقایسه با سایر ایزوگام ها از موادی استفاده شده است که کیفیت بسیار پایینی دارد که وزن آن ها سبک است.
  • بوی بد این نوع ایزوگام دیگر ویژگی آن است. به طوری که وقتی به نزدیک آن می روید، بوی ناخوشایند و بد آن را استشمام خواهید کرد.
علل تولید ایزوگام اسیدی و ویژگی های آن

علل تولید ایزوگام اسیدی و ویژگی های آن

  • طول عمر پایین ویژگی دیگر ایزوگام اسیدی است. افرادی که این نوع ایزوگام را روی سقف منزل خود اجرا کرده اند، پس از مدت کوتاهی مشاهده کرده اند که این نوع عایق دوام زیادی نیاورده است و دچار تخریب شده است.
  • ویژگی پنجم این نوع ایزوگام، درجه نفوذ پایین آن در برابر آب و رطوبت است. از این رو اگر پس از نصب این ایزوگام مشاهده کردید که رطوبت به درون منزل و دیوارها سرایت کرده است، به احتمال بسیار زیاد عایق نصب شده از نوع ایزوگام اسیدی بوده است.
  • مقاوم نبودن در برابر اشعه های الکترومغناطیسی خورشید ویژگی دیگر ایزوگام اسیدی است. زیرا در ساخت این نوع ایزوگام از موادی استفاده می شود که خواص شد اشعه های خورشید را ندارد. از این رو پس از مدت زمان کوتاهی اشعه های ماورابنفش و الکترومغناطیسی خورشید باعث تخریب و فرسوده کردن سطح آن می شود.

علل تولید ایزوگام اسیدی

می توان گفت یکی از علل تولید این نوع ایزوگام ها، شرایط تورمی در کشور است که قیمت مواد اولیه ساخت ایزوگام های مرغوب به شدت بالا رفته است و از این رو برخی از تولیدکنندگان به دلیل صرفه اقتصادی ترجیح می دهند از مواد اولیه بی کیفیت همانند لجن اسیدی برای ساخت ایزوگام استفاده کنند.

علت دیگر این پدیده را هم می توان در کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان و خریداران ایزوگام به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی در سالیان اخیر دانست. به طوری که این شرایط باعث شده است بسیاری از خریداران و مصرف کنندگان به خرید محصولات ارزان قیمتی روی بیاورند که از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است. این وضعیت، فرصت مناسبی را برای سودجویان فراهم می کند که با تولید کالای ارزان قیمت و بی کیفیت، خریداران را به خرید این محصولات بی کیفیت سوق دهند. در واقع برای افراد غیر حرفه ای، تشخیص قیر از موادی همانند اسلج یا لجن اسیدی به راحتی امکان پذیر نیست و سودجویان از این وضعیت سواستفاده می کنند.

راه های تشخیص ایزوگام اسیدی

راه های تشخیص ایزوگام اسیدی

راه های تشخیص ایزوگام اسیدی

موارد بسیاری مشاهده شده است که در ساختمان ها و منازلی که عایق کاری شده است، ایزوگام پس از مدت زمان نه چندان طولانی دچار فرسودگی و پارگی در قسمت هایی از آن شده است. این پدیده نشان دهنده استاندارد نبودن ایزوگام و بی کیفیت بودن مواد اولیه ای است که در ساخت آن استفاده شده است. همان طور که بیان کردیم یکی از انواع بارز ایزوگام بی کیفیت، ایزوگام اسیدی است. مسلم است که در تولید ایزوگام باکیفیت و استاندارد از مواد اولیه مرغوبی هم استفاده شده است که البته تشخیص میزان کیفیت این محصولات برعهده کارشناسان و متخصصان مربوطه است. در واقع یکی از راه های تشخیص ایزوگام اسیدی از نوع اصلی و باکیفیت آن مشورت با کارشناسان است که البته در صورتی که خود بخواهیم این کار را انجام دهیم با رعایت نکاتی ضروری قادر به این کار خواهیم بود. در ادامه به بررسی این نکات پرداخته ایم که با رعایت آن ها امکان تشخیص نوع ایزوگام اصل از اسیدی آن را خواهید داشت و از این جهت اطمینان بیشتری از بابت محصول خریداری شده کسب خواهید کرد.

  • یکی از راه های تشخیص ایزوگام اسیدی از نوع استاندارد آن، بوی نامطبوع و ناخوشایندی است که از ایزوگام اسیدی ساطع می شود. علت این بوی نامطبوع هم استفاده از لجن اسیدی در مواد اولیه تولید آن است که این ماده بسیار بد بود بوده و برای سلامتی انسان هم مضر بوده و سبب مبتلا شدن افراد به انواع بیماری های تنفسی و سرطان ریه می شود.
  • راه دیگر آن است که به هنگام خرید، ایزوگام را خم کرده و آن را تا کنید. در صورتی که ایزوگام از نوع اسیدی باشد، پس از تا کردن شکسته یا ترک برمی دارد. این در حالی است که ایزوگام مرغوب و اصل، به محض تا شدن، دچار ترک یا شکستگی نمی شود و نیز فویل های آلومینیومی آن از روی سطح آن کنده نمی شود. بنابراین به هنگام خرید سعی کنید ایزوگام را تا کنید تا ایزوگام تقلبی قابل تشخیص باشد.
  • در موقع خرید ایزوگام، سعی کنید دستتان را روی قسمت بیرونی آن بکشید. در صورتی که روی دستتان مواد سیاهی که از لجن اسیدی ایجاد شده است، بچسبد نشان دهنده بی کیفیت بودن ایزوگام است. اما در غیر این صورت ایزوگام عایق رطوبتی از نوع استاندارد و مرغوب آن است.
چگونه ایزوگام اسیدی را از غیر اسیدی تشخیص دهیم

چگونه ایزوگام اسیدی را از غیر اسیدی تشخیص دهیم

  • نکته دیگری با رعایت آن می توانید به اصل بودن ایزوگام پی ببرید، توجه به وزن و ضخامت محصول است. به طور معمول ایزوگام در رول های ده متری تولید می شود که وزن هر کدام از این رول ها تقریبا 40 کیلوگم است. چنانچه ایزوگامی را در بازار مشاهده کردید که وزن رول ها پایین تر از 40 کیلوگرم است و اختلاف وزن زیادی دارد، می توان نتیجه گرفت که این محصول از نوع ایزوگام اسیدی است. همچنین ایزوگام های مرغوب و استاندارد ضخامتی در حدود 3 میلیمتر دارد که در صورت کم تر بودن ضخامت محصول از این مقدار می توان گفت که عایق از نوع تقلبی است.
  • یک راه دیگر برای تشخیص ایزوگام اصل از نوع تقلبی و اسیدی آن، توجه به برند تولیدکننده آن است. معمولا برندهای معتبر، برای محصولات خود گارانتی معتبر ارائه می کنند. علاوه بر این امکان بهره مندی مشتریان از مشاوره های فنی این برندها وجود دارد. در این صورت به هنگام خرید ایزوگام حتما از برندهای معتبر خریداری کنید و مواردی از قبیل مقاومت در برابر عوامل طبیعی و شرایط جوی، مدت زمان ماندگاری و طول عمر آن و همچنین انعطاف پذیری آن در مقابل سرما و گرمای هوا را به هنگام مشاوره از برندهای معتبر مورد بررسی قرار دهید.
  • یک روش دیگر که می توان علاوه بر ایزوگام اسیدی، انواع دیگر ایزوگام های بی کیفیت و تقلبی را از نوع استاندارد و اصل آن تشخیص داد، آن است که قطعه ای از ایزوگام را درون فریزر بگزارید و پس از دو ساعت خارج کنید. در این موقع ایزوگام را به اندازه 120 درجه تا کنید. اگر در این حالت ایزوگام ترک برداشته یا شکسته شود، نشان دهنده بی کیفیت و تقلبی بودن ایزوگام است. اما در صورت شکسته یا ترک برنداشتن ایزوگام می توان نتیجه گرفت از نوع استاندارد و مرغوب است.
  • ایزوگام های استاندارد و مرغوب روی خود شماره ثبت و نیز نشان استاندارد به صورت حک شده دارند. ایزوگام های تقلبی از این ویژگی برخوردار نیستند و می توان به راحتی با بازدید محصول به اصل یا تقلبی بودن آن پی برد.

در نتیجه…

یکی از مهمترین کاربردها در یک ساختمان، عایق رطوبتی است. عایق رطوبتی دوام بسیاری از سطوح مختلف را در ساخت و ساز بهبود می بخشد. علاوه بر این، مواد عایق رطوبتی باید به منظور اطمینان از راحتی خانه یا اداره استفاده شود تا پس از اتمام ساخت و ساز استفاده گردد. بنابراین، ایده آل ترین مواد ضد آب کدامند؟ کدام ماده عایق رطوبتی برای کدام قسمت از خانه باید استفاده شود؟ مواد شیمیایی مختلف مورد استفاده برای عایق بندی آب عبارتند از پلی وینیل کلراید، هیپالون، لاستیک اتیلن پروپیلن دی ان مونومر (EPDM)، کاغذ قیر با آسفالت و مواد قیر. اما مراقب باشید که ایزوگام اسیدی نخرید.

کلام آخر

در این مقاله کوشش کردیم تا راه های تشخیص ایزوگام اسیدی از نوع مرغوب و باکیفیت آن را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین توصیه می شود که در هنگام خرید ایزوگام دقت و وسواس بیشتری به خرج دهید و در این رابطه تحقیق و بررسی لازم را داشته باشید و راه های تشریح شده در این مقاله را مورد استفاده قرار دهید. زیرا در صورت خرید و نصب ایزوگام اسیدی، ماندگاری و عایق بودن آن در برابر آب و رطوبت به شدت کاهش می یابد و همچنین برای محیط زیست و سلامتی انسان هم مضر است.

همان طور که گفتیم یکی از راه های تشخیص ایزوگام اصل از نوع اسیدی آن خرید از برندهای معتبر و شناخته شده است. به این منظور چنانچه در شهر کرج یا استان البرز ساکن هستید و قصد دارید ایزوگام مرغوب و استاندارد را خریداری کنید، ما به شما خرید از شرکت ایزوگام پلاس را پیشنهاد می دهیم. این شرکت که نمایندگی شرکت های معتبر ایزوگام در شهر کرج و استان البرز را برعهده دارد، همواره کوشش کرده است تا با فراهم و عرضه کردن محصولات استاندارد و باکیفیت، رضایت همیشگی مشتریان را جلب کند.

به این منظور کافی است با مجموعه ایزوگام پلاس تماس گرفته و محصول مورد نظر با توجه به برند آن را از این شرکت تقاضا کنید. همچنین در صورتی که نیاز به نصب ایزوگام خریداری شده خود را دارید، پرسنل ماهر و توانمند این مجموعه آمادگی دارد تا انجام خدمات نصب ایزوگام در کرج و استان البرز را با کیفیتی در خور توجه و هزینه ای منصفانه و مناسب بر عهده بگیرد.

نوشتهٔ پیشین
دوام ایزوگام بهتر است یا قیرگونی؟
نوشتهٔ بعدی
مناسب ترین زمان تعمیرات عایق رطوبتی سقف ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

نوزده − یک =

فهرست
تماس فوری